Berichten uit de groepen

Een week in groep 7

Afgelopen week hebben we het eerste blok van spelling en rekenen afgerond. In de klas zijn we bezig met het zichtbaar maken van de doelen. Hierdoor wordt het voor de kinderen duidelijk waar ze naar toe werken. Dit doen we op verschillende manieren. Op het raam hangen de doelen van spelling en rekenen. De kinderen maken hierbij voorbeelden, zodat ze weten wat het doel inhoudt. Daarnaast hangen ook de woorden van de week op het raam. 

We zijn ook verder gegaan met het thema. De kinderen zijn in groepjes aan de slag gegaan. Groep 7 gaat een poppenkastvoorstelling doen voor de kleuters. Hiervoor hebben ze natuurlijk poppen nodig, maar ook een script en spelers. Ieder kind heeft gekozen voor iets wat bij hem of haar past.

Vrijdag hadden we ook nog twee gasten. Thomas en Anna kwamen even langs en vertelden hoe het was op de Leeronderneming. Het was alsof ze niet weg waren geweest. Ze hebben even bijgekletst en deden ook nog even mee met de les.

Spiegeltje spiegeltje aan de wand,…..

Vandaag zijn we druk bezig geweest met het maken van het spiegeltje van “de boze stiefmoeder”.De kinderen hebben een mooie rand om de spiegel gemaakt.

Sommige kinderen hebben er een mooi patroon van gemaakt, anderen hebben het geheel naar eigen fantasie versierd.

Ook zijn we vandaag gestart met het maken van een eigen werkboekje. In een groepje samen met de juf aan de ronde tafel.

Er zijn ook kinderen die een geheel eigen boekje gaan maken.

 

Heksendans

Vandaag waren de gorilla’s veranderd in heksen met zelfgemaakte heksenhoeden.                                                                                                      Er werd echte heksensoep gemaakt en we hebben daarbij ons heksenlied gezongen

Steeds verdween een heks na het proeven van de soep.                          Gelukkig verschenen aan het einde van het lied alle heksen weer.

Week tegen het pesten.

Deze week is de nationale Week tegen het pesten. Het thema van dit jaar is online pesten. Vandaag hebben we hier in groep 7 aandacht aan besteed. De tekst van Nieuwsbegrip ging ook over dit onderwerp en de kinderen wisten er al veel over te vertellen. Na de les hebben we een klassengesprek gehouden en zijn er ervaringen gedeeld en zijn er oplossingen besproken. De kinderen deden goed mee en waren erg serieus! De rest van de week zullen we het nog meer hebben over dit onderwerp en zullen we ook nog wat meer ingaan op het online pesten.

#samenknap #degroepdatzijnwij

Rots en water 

Vandaag hadden de kinderen uit groep 6 weer hun eerste rots en water training. Zij hebben weer oefeningen gedaan om zich te focussen op zichzelf en bezig te zijn met de ander. 

De kinderen hadden een onderdeel waarbij zij zonder te praten op een juiste volgorde moesten staan (samenwerken), zij moesten zich focussen en ervoor zorgen dat meester Gert-Jan niemand kon afleiden. Als laatst hebben de kinderen Chinees boksen gedaan, hierbij werden de termen rots en water steeds gebruikt! 

De kinderen hebben het goed gedaan! #groep6 #samenknap 

Knibbel knabbel knuisje…..een kijkje bij de gekko’s in hun huisje!

Deze week zijn we begonnen met het thema sprookjes.

Bij de gekko’s stond alles in het teken van het sprookje Hans en Grietje.

We hebben een snoephuisje gemaakt, De heks, Hans en Grietje getekend en lolly’s geverfd.

In de bouwhoek werd het sprookje nagespeeld, de kinderen hebben zelf een ketel en een gevangenis gebouwd.

Volgende week gaan wij het hebben over het sprookje Sneeuwwitje.

 

De milieuweken in groep 6/7

Groep 6/7 is gister naar De Groene Draak geweest. Hier stonden verschillende vrijwilligers klaar om de kinderen van alles te leren over het onderwerp van dit jaar ‘Eten enzo’. 

Er is verteld over onze ecologische voetprint. De kinderen moesten verschillende spullen kopen en hierbij rekening houden met het milieu, maar ook de prijs. 

Wat is het verschil tussen ’tenminste houdbaar tot’ en ’te gebruiken voor’? De kinderen hebben geleerd dat ze niet alles zomaar weg moeten gooien, maar dat het vaak nog gewoon bruikbaar is. 

Verder hebben de kinderen levend ganzenbord gespeeld, waarbij ze vragen moesten beantwoorden over de natuur. 

Het was een geslaagde middag! 

Waterles groep 5

Vandaag hebben de kinderen onderzocht welke dieren er in de sloot leven naast de school. Wij hebben zoal gevonden: waterschorpioen, waterjuffers, bloedzuigers, salamanderlarve. Ook hebben we onderzocht hoe schoon de sloot is. Het was een leerzame les.

 

De Guppy’s op het leerplein.

Vandaag zijn de Guppy’s van start gegaan op het leerplein.

Iedere week doen de kinderen een ander onderdeel.

Totaal zal het leerplein 5 weken duren vanwege de 5 onderdelen:

De kinderen gaan:

  1. Koken: Appelmoes maken met de giftige appels van Sneeuwwitje, of toch niet?
  2. Een kasteel tekenen en de bakstenen stempelen met sponsjes.
  3. Engelse spelletjes doen op de tablet.
  4. Op zoek naar alles in de school wat aan de magneet blijft plakken. (Techniek)
  5. Het knibbel knabbel knuisje spel van Hans en Grietje. Hoe leer je omgaan met spelregels en kan je wel tegen je verlies?

Alle hulpouders bedankt voor de leerzame ochtend!

Groep 6 op bezoek bij het NME centrum “De Groene Draak”

Vanmiddag hebben de kinderen van groep 6 een leuke en leerzame middag gehad bij het NME centrum, de Groene Draak.

In het kader van de milieuweken, met het thema “Eten en zo” hebben de kinderen een tentoonstelling gezien met verschillende stands en hebben zij levend ganzenbord gedaan. De kinderen hebben veel geleerd en waren tijdens het ganzenborden erg fanatiek. De stands bestonden uit: groente en tuinafval, Fairtrade producten, het proces van tarwe naar brood, soorten afval en wat is gezond en niet gezond voor het milieu?

Als tussendoortje hebben de kinderen wat te drinken gekregen en een lekkere biologische appel! 

Het was een erg geslaagde en leerzame middag. In de klas gaan we het tijdens Natuniek nog verder over hebben.

Meer foto’s zijn op de website te vinden.