Erasmusklas

Stichting OZHW (openbare scholen Ridderkerk, Zwijndrecht en Barendrecht) heeft in elke gemeente een Erasmusklas. Onze Erasmusklas in Ridderkerk biedt twee dagen een aanbod voor leerlingen uit groep 5/6 en 7/8 die daarvoor in aanmerking komen. Deze leerlingen komen van de 5 openbare scholen in Ridderkerk.

Waarom een Erasmusklas?
Veel hoogbegaafde kinderen hoeven zelden of nooit écht hun best te doen voor iets. Vaak kunnen ze dingen ‘vanzelf’ en meteen goed. Het ontwikkelen van een goede werkhouding, een helder zelfbeeld en goede leer- of werkstrategieën wordt dan moeilijk. Het is daarom voor hoogbegaafde leerlingen zéér belangrijk, dat zij regelmatig kunnen optrekken met gelijkgestemden. Zij hebben duidelijk andere onderwijsbehoeften. Het “Beleidsplan voor hoogbegaafden” sluit volledig aan bij de visie Passend Onderwijs van 3primair. Elke voordracht dient stevig onderbouwd te zijn met argumenten en gegevens uit het leerlingdossier. In de pilotfase zullen er voor de ouders geen kosten zijn verbonden aan deelname aan de Erasmusklas, maar in de toekomst is het niet uitgesloten dat er een financiële bijdrage van de ouders zal worden gevraagd.

Wat vindt het hoogbegaafde kind in de Erasmusklas?
• een intellectuele uitdaging op zijn of haar niveau
• gelijkgestemden om mee te communiceren
• ruimte voor creativiteit
• steun bij de sociaal-emotionele ontwikkeling

Verder is er natuurlijk ruim tijd voor uitdagende projecten, waar alleen of in een groepje aan gewerkt kan worden.

Toelating
De intern begeleiders (IB’ers) van de Ridderkerkse openbare scholen kunnen, na overleg met de leerkracht(en) en de ouders, een leerling voordragen tijdens het maandelijkse IB-overleg. De toelating tot de Erasmusklas wordt door de IB-groep bepaald. Zij zullen op grond van toelatingscriteria, maar vooral ook op grond van onderwijsbehoeften, beslissen over toelating.