Groep 6 naar de Oudheidkamer

Gisteren zijn wij naar de Oudheidkamer geweest.

Deze middag stond in het teken van Hoveniersbedrijf Aardoom. We hebben uitleg gekregen over wat het nou precies inhoud om een hovenier te zijn. Na de introductie over het hoveniersbedrijf, gingen we naar boven voor een stuk film over vroeger en hoe oud sommige beroepen dan wel niet zijn.

Alle kinderen waren druk aantekeningen aan het maken, om zo de vraag van de verteller te kunnen beantwoorden: Welke beroepen zie je in de film.

Vervolgens werden we opgesplitst in 2 groepen bij 2 vertellers. De groep die boven was kreeg uitleg over de moestuin en alles wat daar in kon zitten. Ook had hij verschillende groentesoorten meegenomen om te laten zien, ruiken en voelen.

De groep beneden kreeg de tentoonstelling te zien. Hier werd de geschiedenis van het hoveniersbedrijf verteld. Dit deed de verteller aan de hand van verschillende materialen, waaronder de ‘Rolls Royce’ van de grasmaaiers.

Druk met het maken van aantekeningen, luisterden de kinderen aandachtig wat de verteller te vertellen had.

Wat voor ons bijzonder is, is dat Aardoom straks op de Noord het groene speelplein aan gaat leggen en wij nu al heel veel weten over de hovenier!

Wij willen graag de Oudheidkamer bedanken voor de gastvrijheid en de leerzame middag!

Heeft er iemand post gekregen?

Vandaag is het Valentijnsdag! ❤️

Maandag hebben alle kinderen voor hun vader en/of moeder een kaartje gemaakt voor Valentijnsdag. Deze kaart hebben we gisteren op de post gedaan. In plaats van een postzegel, hebben alle kinderen er een dikke rode kus 💋op gegeven! Met een beetje lippenstift heeft iedereen rechts in de hoek een eigen postzegel gekust!

Alle kinderen wilden laten weten dat ze hun ouders gewoon enorm lief vinden! Hopelijk zijn alle kaarten bezorgd.

En hebben de kinderen van groep 6 toevallig ook nog post gehad vandaag? Ook de juf had wat post in de brievenbus gedaan 😃

Voor iedereen nog een fijne Valentijnsdag!

Opening van de Olympische Winterspelen

Vanmiddag hebben de kinderen uit groep 6 de opening van de Winterspelen gekeken. Tijdens de opening hebben de kinderen vlaggen gemaakt van de verschillende landen die meedoen. Ook hebben we al een aantal sporters op onze bergtop gemaakt.

Onze klas is al helemaal in de stijl van de Olympische spelen.

Presentaties in groep 6

Vanmiddag hebben de kinderen uit groep 6 hun muurkrant mogen presenteren aan de rest van de groep. Elk groepje had een les van een hoofdstuk van aardrijkskunde gekregen. Deze gingen zij gezamenlijk voorbereiden d.m.v. samenvattingen te maken, tekeningen, belangrijke woorden op te schrijven etc.

De kinderen hebben de afgelopen periode een aantal momenten gehad om dit samen voor te bereiden. Er was een goede taakverdeling en iedereen wist wat er van hem/haar werd verwacht.

Vandaag was dan eindelijk het moment om de presentatie te geven. Wat ongemakkelijk en soms wat zenuwachtig werd er erg goed gepresenteerd. Goede uitleg, duidelijke sprekers en nieuwe informatie werd overgebracht aan de rest van de groep.

De resultaten mogen er wezen en alle groepen hebben elkaar feedback gegeven.

#samenknap #taalknap #beeldknap

Op bezoek bij het Nieuwe Instituut

Vanochtend zijn de kinderen van groep 6 met de bus opgehaald om naar het Nieuwe Instituut in Rotterdam te gaan. Hier zouden ze aan de slag gaan en mee mogen denken over de nieuwbouw van het Gemini College.

In de klas hebben we vorige week al een placemat en een moodboard gemaakt om mee te nemen naar het Nieuwe Instituut.

De kinderen hebben nagedacht wat zij fijne plekken op de Noord vinden, welke plekken zij ook graag in het nieuwe gebouw van het Gemini College wilde zien en wat er voor extra’s bij zouden kunnen komen.

De kinderen gingen vol goede ideeën naar Rotterdam. Toen we eenmaal aan waren gekomen, hebben we in het archief mogen kijken naar maquettes van allemaal verschillende schoolgebouwen. Vervolgens hebben de kinderen hun eigen moodboard mogen presenteren aan de mensen die bij het Nieuwe Instituut werken.

Als laatst hebben de kinderen deze ideeën uit mogen werken in hun eigen maquette. Dit werd een mooi groepswerk.

Het was een leerzame en leuke ochtend. De kinderen zijn erg nieuwsgierig welke ideeën van hun in het nieuwe gebouw van het Gemini College mogen komen.

Groep 6 op het leerplein

Vandaag zijn we gestart met de 2e ronde van het leerplein. We zullen weer in 4 weken alle onderdelen doen.

De kinderen hebben vandaag in de keuken groentesoep gemaakt, hierbij hebben ze zelf alle groentes meegenomen, moesten oefenen met met de liters, milliliters en centiliters. De rekenbegrippen stonden centraal en uiteraard was het belangrijk om goed samen te werken.

Een ander onderdeel waren de Engelse spelletjes, de kinderen hebben dit gedaan onder begeleiding van een moeder. Alles werd zoveel mogelijk in het Engels gedaan, zo konden ze goed oefenen met het spreken van de Engelse taal.

In de techniekhoek was er een groep te vinden die erg fanatiek aan de slag gingen met het bouwen van een toren. De toren moest zo hoog mogelijk worden. Hij werd gemaakt van spaghetti en spekjes, maar de kinderen kwamen er achter dat het toch wel erg lastig was om een goede constructie te bedenken.

In de beeldknaphoek gingen de kinderen aan de slag met de eerst letter van hun naam. Deze hebben zijn moeten tekenen, uitknippen en opgeplakt op een wit vel. Vervolgens zijn zij kleuren gaan mengen met verf en hebben de rest om de letter helemaal geverfd. De eindresultaten zijn erg leuk geworden.

Alle hulpouders enorm bedankt voor jullie hulp!

, ,

Circuit in de groepen 6, 6/7 & 7

Vanmiddag hebben de groepen 6, 6/7 & 7 bij elkaar in de klas gewerkt. In groep 6 hebben de kinderen bij juf Sylvana een placemat gemaakt, waarbij zij mochten nadenken wat zij graag in het nieuwe gebouw van het Gemini College willen hebben.

In groep 6/7, bij juf Esther, hebben de kinderen met wasco en ecoline een sneeuwpop gemaakt.

Op het leerplein hebben meester Youri en juf Kirsten met gips gewerkt. De kinderen hebben een hand gemaakt van gips. Deze gaan ze tijdens het leerplein verven en helemaal afronden.

Het was een drukke, volle en gezellige middag.

#samenknap #beeldknap #zelfknap #taalknap

Het kerstdiner in groep 6

Gisteren hebben de kinderen een heerlijk kerstdiner gehad. Iedereen had wat lekkers meegenomen. Blijkbaar hadden de kinderen enorme trek, want er was erg weinig over dit keer.

Ook hadden de kinderen enorm hun best gedaan om zichzelf mooi te maken voor het kerstdiner.

Bij deze wil ik alle ouders en kinderen bedanken voor de lekkere, leuke en originele gerechten.

Voor iedereen fijne kerstdagen en een goed 2018!

Juf Sylvana

Kerstwerkjes in groep 6

Nog iets minder dan een week en het is alweer kerstvakantie. Volgende week hebben we de kerstvoorstelling, het kerstdiner en sluiten we de week gezellig af.

Om de klas helemaal in de kerststemming te brengen, hebben we de afgelopen anderhalve week al veel kerstwerkjes gemaakt.

Kerst wandplaten: eerst gezamenlijk een woordweb maken over de Kerst. Vervolgens gingen de kinderen allemaal een woord opschrijven, tekenen en beschrijven wat de betekenis was van het woord.

Kersthuisjes: iedereen heeft zijn/haar eigen huisje gemaakt. Dit maakt het straks extra gezellig met het kerstdiner.

Kerst tekening: iedereen mocht een kerstfiguur maken met krijt. De kerstboom en het rendier waren favoriet. We hebben het in de vorm van een kerstboom opgehangen.

Blockposter: alle kinderen hebben een eigen “kleurplaat” gehad, deze mochten zij helemaal zelf inkleuren met krijt. Het leuke hiervan was, dat de kinderen niet wisten hoe het eindresultaat werd. Het was een samenwerkingsopdracht, maar toch ook individueel. De kinderen waren trots op hun eigen eindresultaat.

, , ,

Sneeuwballengevecht met de bovenbouw. 

Het kan niemand zijn ontgaan: het heeft gesneeuwd! Wegen zijn onbegaanbaar en alles wordt nat, maar dat mocht de pret niet drukken. Vanmiddag hebben de groepen 6, 6/7, 7 en 8 buiten genoten van het winterse weer. Er werd een ouderwets sneeuwballengevecht gehouden. De juffen en meesters mochten er ook even aan geloven. #samenknap #natuurknap