Berichten uit de groepen

Daar zit muziek in

De hele week stond bij ons het thema muziek centraal. De gorilla’s hebben veel geleerd over muziekinstrumenten en allerlei andere dingen die te maken hebben met muziek. Maar het allerliefst maken ze ZELF muziek.

 

Toneellessen groep 4

Vrijdag hebben de kinderen voor de eerste keer toneellessen gehad van juf Linde.

Het is prachtig om te zien hoe ze alle kinderen zo vrij weet te maken om aan het spel mee te doen. Haar thema vrienden zal gekoppeld worden aan ons muziekthema:muziek is er voor iedereen.

De kinderen hebben genoten en kijken nu al uit naar volgende week.

 

Verkeersregels leer je het beste van de politie!

Vandaag kregen wij bezoek van een politieagent, de vader van Silvan, in de klas.

Hij kwam ons vertellen wat de politie allemaal in het verkeer doet. Aan welke regels moet je je houden, waarom is dat zo belangrijk en wat krijg je als je dit niet doet.

Natuurlijk waren de kinderen ook erg nieuwsgierig naar zijn uniform, hier kwamen een heleboel vragen over.

Daarna mochten de kinderen in groepjes naar de politieauto gaan kijken. Wat zit er allemaal in de politieauto en hoe kan je zien dat het een politieauto is. De sirene was de favoriet van veel kinderen, al was het wel even oren dichthouden, wat is dat geluid hard!

 

De vader van Silvan, meneer de politieagent, bedankt voor deze zeer leerzame les, wij zullen ons aan de regels van het verkeer houden.

Naar buiten voor de verkeersles

Vandaag hebben de kinderen hun tweede praktische verkeersles gehad. De kinderen hebben verkeersborden gespot en in een boekje geschreven welk verkeersbord het was en welke betekenis deze had.

De meester heeft tussendoor wat vragen gesteld en heeft gevraagd hoe de kinderen handelen in bepaalde verkeerssituaties.

Morgen zullen de kinderen nog een Kahoot! quiz krijgen, om te zien of hetgeen wat ze geleerd hebben dan ook nog weten!

#verkeersles #verkeersborden

Taal met een beetje drama.

Vandaag was de taalles net even wat anders. De kinderen hebben in verschillende groepjes woorden en spreekwoorden uitgebeeld. Het begon met een estafette, waar de kinderen steeds werkwoorden moesten uitbeelden. Zij mochten hier natuurlijk niet bij praten! Daarna moesten de kinderen verschillende spreekwoorden uitbeelden. De kinderen deden enthousiast mee en deden het erg goed!

 

Groep 6 naar de Oudheidkamer

Gisteren zijn wij naar de Oudheidkamer geweest.

Deze middag stond in het teken van Hoveniersbedrijf Aardoom. We hebben uitleg gekregen over wat het nou precies inhoud om een hovenier te zijn. Na de introductie over het hoveniersbedrijf, gingen we naar boven voor een stuk film over vroeger en hoe oud sommige beroepen dan wel niet zijn.

Alle kinderen waren druk aantekeningen aan het maken, om zo de vraag van de verteller te kunnen beantwoorden: Welke beroepen zie je in de film.

Vervolgens werden we opgesplitst in 2 groepen bij 2 vertellers. De groep die boven was kreeg uitleg over de moestuin en alles wat daar in kon zitten. Ook had hij verschillende groentesoorten meegenomen om te laten zien, ruiken en voelen.

De groep beneden kreeg de tentoonstelling te zien. Hier werd de geschiedenis van het hoveniersbedrijf verteld. Dit deed de verteller aan de hand van verschillende materialen, waaronder de ‘Rolls Royce’ van de grasmaaiers.

Druk met het maken van aantekeningen, luisterden de kinderen aandachtig wat de verteller te vertellen had.

Wat voor ons bijzonder is, is dat Aardoom straks op de Noord het groene speelplein aan gaat leggen en wij nu al heel veel weten over de hovenier!

Wij willen graag de Oudheidkamer bedanken voor de gastvrijheid en de leerzame middag!

Een creatief aardrijkskundehoofdstuk

De afgelopen weken hebben we met aardrijkskunde het gehad over gebergten , zoals de Alpen en de Himalaya. Naast het werken uit het boek, hebben de kinderen de informatie die ze geleerd hebben, vertaald naar een zelfgemaakte berg. Met kippengaas, papier maché en verf hebben de kinderen erg goed hun best gedaan en de resultaten mogen er zijn! Erg goed gedaan! #samenknap #beeldknap

 

Tentoonstelling Aardoom

Gisteren zijn de kinderen van groep 7 naar de Oudheidkamer geweest. Hier is een tentoonstelling over het hoveniersbedrijf Aardoom. Omdat Aardoom ons nieuwe “groene schoolplein” gaat aanleggen, leek het ons leuk om de kinderen wat te laten leren over dit bedrijf. De kinderen hebben veel geleerd over het bedrijf, maar ook over groenten die verbouwd kunnen worden. Via deze weg willen we de mensen van de Oudheidkamer bedanken!

Bezoek Oudheidkamer

Enthousiast waren de kinderen van groep 6/7 over de komende plannen voor de verandering van het kleuterplein
Maar hoe werkt een hovenier, die onze tuin ontwerpt? Dit zagen en hoorden de kinderen in de oudheidkamer. Het bezoek was erg leerzaam

van lang naar kort en andersom

Vrijdag 16 februari sloeg de griep epidemie toe bij de gorilla’s, dus weinig kinderen in de klas.   Omdat wij deze dag ook een gesprekje hadden over samenwerken stelde ik voor om met de “hele”groep dit te gaan doen. De opdracht luidde maak een rij van lang naar kort en iedereen helpt mee. Het ging geweldig en na ongeveer 15 minuten stond de rij!!  Iedereen was heel trots dat er goed werkt samengewerkt zonder ruzie.  Een van de kinderen stelde voor om nu een rij van kort naar lang te maken. Dit lukte al na 5 minuten. Op de foto´s zien jullie het resultaat.  Jij ook bedankt voor het helpen Sam.